All About Hearts

bling

Friday, December 6, 2013

Percutian Musim Luruh Di Seoul Korea- Part 2

DAY 1
Plan asal trip kami ialah tiba di Incheon Airport pada jam 9 pg dan round Seoul City pada first day di Korea. Akan tetapi penerbangan ke Korea pada 29 Oktober jam 1 pagi di retime oleh pihak Air Asia pada saat akhir kepada jam 4 pg. Flight delay ini telah menyebabkan kami tiba di Incheon jam 12 tgh hari.  Return Flight RM 1100 ( tapi kalau kena time promo boleh dapat rm600 jer).
Berehat sebentar sementara menunggu Lokman
Lokman & Zaidi
Kami menaiki teksi menuju ke tempat penginapan di Namdaemun GuestHouse. Perjalanan mengambil masa hampir 1 jam. Permandangan memang sangat cantik dan mengujakan, sepanjang perjalanan kiri dan kanan kelihatan daun-daun telah bertukar keemasan. Sebenarnya kalian boleh jer menaiki express train dari airport ke Seoul Station, perjalanan selama 43 min dengan harga 8000w(rm24). Di Seoul station kalian boleh pilih aliran train yang berhampiran dengan penginapan kalian.

Setibanya kami di Bandar Seoul, permandangan kelihatan agak kehijauan, aneh sekali. Kalau mengikut perkiraan kami, sepatutnya kami beradi di peak season of autumn dimana 80% daun telah bertukar warna. Rupa-rupanya pada tahun ini Autumn di Korea lewat seminggu berbanding ramalan.

Setelah lunch, kami dari Hoehyeon station jarak dalam 200m dari guesthouse, menuju City Hall Station. Kami tukar train di Seoul Station, jaraknya cuma selang 2 station sahaja.

Cheonggyechon Stream
Kami menyusuri Sungai Cheonggyechon
Sungai yang telah ditimbus untuk pembinaan jalan raya telah digali semula oleh kerajaan setelah desakan dan protes oleh rakyat yang mengenangkan sungai ini sebagai nadi aktiviti di masa yang lalu.
Dikatakan niat seseorang akan termakbul jika duit siling berjaya dimasukkan kedalam bulatan paling tengah
Seoul yang masih kehijauan namun angin dingin musim luruh telah mula kami rasai.
Geram tengok pokok bunga di luar kedai
Kami berjalan menuju Gwanghamun Square. Penduduk di Korea sangat suka berjalan dan rata-rata menggunakan public transport.
Nilah tugu peringatan Admiral Yi Shu Shin, seorang Komender Tentera Laut yang menewaskan tentera Jepun
Zaidi menggayakan pakaian Maharaja, Percuma yer...
Nilah tugu peringatan maharaja Sejong, iaitu maharaja ke 4 Dinasti Joseon. Tulisan Korea sekarang (Hangeul) dicipta oleh beliau menggantikan tulisan cina di Korea.
Kat bawah tugu peringatan ni ada exhibition hall untuk King Sejong Story
Kat hall ni ada pelbagai cerita dan pameran kebijaksanaan Raja Sejong ini seperti jam matahari, jam air, alat pengukur hujan dan sebagainya.
Istana Gyeongbokgung tidak dapat kami kunjungi kerena masa telah lewat, (pintu gerbang tutup jam 5pm) dan hujan mulai membasahi Seoul. Terpaksalah kami tangguhkan dulu hasrat hati.
Berteduh di bawah payung Lokman, akhirnya buat pertama kali dia bermandi hujan setelah 2 tahun tinggal di Korea. Thanks Lokman.
Hujan yang semakin lebat. Kami pulang ke guesthouse lebih kurang jam 5.30 ptg. Untuk pengetahuan kalian maghrib di sini awal, lebih kurang jam 5.14 ptg.
Setelah Hujan berhenti lebih kurang jam 8mlm, aku berjalan ke Namdaemun Market usha shopping. Jarak cuma 250m dari guesthouse kami.
Untuk Namdaemun Market, jam 8mlm sebenarnya agak lewat. Banyak kedai telah pun tutup. Memang pasar ini banyak jual barang cenderahati, tapi better datang siang ok. Aku snap beberapa kedai yang masih buka.
Lepas habis meronda kami balik dan berehat untuk perjalanan esok pula.
Kesimpulannya, aktiviti yang korang boleh cover dalam 1 hari (jarak nya berdekatan) ialah :-
1. Sungai Cheonggyechon
2. Gwanghamun Square
3. King Sejong Exhibition Hall
4. Istana Gyeongbokgung

Ok, Next Story To be Continue......

1 comment:

1. Jom ke Seoul-Jeju cuti sekolah tahun 2020! Hanya RM3500/pax untuk 6H5M. Trip termasuk flight Kul-Jeju-Seoul-Kul, accomodation + tour guide + transport + breakfast + entrance fees + insurance. Untuk pertanyaan lanjut blh ws 018-9591995 atau email najwaakutravel@gmail.com.