All About Hearts

latar belakang

nuffnang add

bling



Thursday, December 5, 2013

Adventure Tour Sabah Borneo -Part 2 ( Final)

Tour Sabah part 2 ni aku just nak cerita perjalanan dari Ranau ke Kudat. Perjalanan memakan masa hampir separuh hari, so kalian kena bertolak dari Ranau awal pagi, sebab comfirm punya akan singgah pasar Kundasang untuk membelikan. Tapi pasar ni banyak sayur, buah dan bunga, hasil kraf penduduk tempatan pon ada.
Perjalanan dari ranau akan menuruni bukit, dan untuk ke kudat kami melalui kota marudu. Perjalanan yang merentasi sawah padi dan hutan belantara. Jalan pula tidak berturap penuh, batu kelikir lagi. Mujur kami menyewa saga BLM. Kalau naik kancil memang alang kepalang tu nak mengharungi perjalanan ni, silap silap ada yang berpatah balik.
Apa yang best sangat? Beria-beria benar aku nak ke kudat ni kan..Kalau kalian nak tahu atau Simpang Mengayau ni terkenal dengan jolokan Tip Of Borneo. Nak best lagi..Lautnya adalah pertembungan Laut Sulu dan Laut China Selatan..Nak Lagi best? If kat Ranau port untuk tengok sunrise, Kudat pula port untuk tengok sunset.
Dalam perjalanan, kami singgah Kg. Gombizau di Matunggong, kawasan penternakan lebah. 
Proses perasap sarang lebah akan melalikan lebah membolehkan madu dikeluarkan 
Inilah tempat lebah bersarang dan menghasilkan madu. Kalain juga boleh membeli madu lebah asli di sini.
Tempat penginapan kami, Tommy's place. Memang best sebab depan kabin terus laut. Deruan ombak dan udaranya nyaman. Cuaca tidak menyebelahi kami kerana hujan renyai sepanjang hari.
Dari tempat penginapan kami menyusuri pantai menuju ke Tip Of Borneo. 
Ni memang tanah paling hujung, kira tip lah tu...
Nampak... aku dah sampai kat situ tau :D
Sementara aku menunggu matahari terbenam, sekumpulan pelancong dari China ini melakukan meditasi.. 
Memang aku respect habislah.. Sanggup datang dari jauh tu... Kata mereka, ini adalah antara tempat paling baik memberi aura atau tenaga untu meditasi mereka.
Terus menunggu sunset, walaupon cuaca mendung.
Nevetha, member group aku. Pencita alam semula jadi.
Awan tebal tidak menampakkan sunset, sedikit kecewa melihat permandangan yang diumpamakan seperti naga sedang menelan mutiara. Namun hati terubat dek hembusan bayu laut.

No comments:

Post a Comment